Geschiedenis van de parfum

Wat betekent het woord parfum eigenlijk? Het woord parfum is afkomstig van de latijnse woorden 'per fumes' hetgeen betekent: "door rook'.
Bij parfums denken de meesten van ons aan afbeeldingen van personen met pruiken in de tijd van de Franse Zonnekoning en het paleis van Versailles die elkaar bestuiven met parfums uit flacons die zijn voorzien van een grote rubberen "knijp"ballon en een verstuiver. imageDe geschiedenis van parfums gaat echter helemaal terug naar de oudheid. Sterker nog:het staat vast dat de geschiedenis van de parfum zo oud is als de mensheid zelf!

De parfums zijn in Egypte ontstaan. In het begin brandden de Egyptenaren kruidentakjes (mirre en diverse houtsoorten) en bloementakjes als offer voor de goden, de zogenaamde geuroffers. De Egyptenaren hoopten dat door de geuren de goden rustig zouden worden en de mensen geen kwaad zouden aandoen. Deze Egyptenaren hadden destijds al een hoog ontwikkelde kennis van geuren en parfums. Later verwerkten ze in de olie allerlei geuren. De Egyptenaren van toen zalfden hun overledenen en balsemden de lichamen met parfums zoals lotus en nardusolie. Elke mummie kreeg haar imagepersoonlijk aroma mee in het graf. Essentiële olën waren voor de Eyptenaren belangrijker en kostbaarder dan goud.

Weer wat later kwam de badolie en de massage-olie in opmars. Tijdens hun verblijf in Egypte leerden ook de joden alles over de essences van bloemen, kruiden en bomen en maakten ze gebruik van de parfumformules van de Egyptenaren. In de bijbel komen we parfum en wierook dan ook met regelmaat tegen. De Grieken maakten via de Egyptenaren kennis met de badolie en de massageolie. Hyppocrates, de grondlegger van de Westerse geneeskunde, wendde de geurige essences destijds al aan als medicijn en paste ze toe in baden en massages. In het algemeen vonden de Grieken de olie maar dik en plakkerig. Daarom bedachten ze een parfum op basis van water in plaats van olie. Omdat niemand echter het parfum kocht stopten ze met de fabricage van deze parfums.

imageIn de 12 de eeuw voor Christus werd er weer opnieuw parfum geproduceerd. En omdat de mensen toen rijker waren dan eerst, kochten meer mensen de parfum. Parfum werd in die tijd nog verhandeld in waterdichte doosjes/potjes. De mensen vonden deze opbergmiddelen echter heel onhandig, want als de deksel open stond en het doosje viel om, lag alles op de grond. Daarop hebben de Romeinen het glazen flesje bedacht. Een Arabische dokter uit de 10e eeuw ontdekte hoe je de essentiële olie van de roos kon extraheren door middel van een destilleerkolf en legde daarmee de basis voor de huidige moderne parfumindustrie. Tijdens de kruistochten werden parfumoliën uit het Midden Oosten naar het Westen gebracht. Dit werd direct al een groot succes. Europese koningen en koninginnen zoals Catharine de Medici, Mary Stuart, Lodewijk XIV, Lodewijk XV, Hendrik VIII, Elizabeth I, Napoleon en Josephine de Beauharnais gebruikten allen parfum in overvloed. Na verloop van tijd mengde men in het Westen de essentiele imageoliën met alcohol zodat ze in grotere hoeveelheden aangemaakt konden worden en goedkoper verkocht konden worden.

Heden ten dage hebben we veel meer geuren dan vroeger. Waren er vroeger ongeveer 10 geuren, nu zijn er al enkele honderden (en misschien wereldwijd wel duizenden!). Iedere zich zelf respecterende zanger, acteur, sportheld of modeontwerper heeft ondertussen zijn of haar eigen geurlijn op de markt gebracht. Sommige geuren bestaan al tientallen jaren en zijn nog steeds een groot succes, andere geuren vallen of staan met de populariteit van de desbetreffende persoon. Zodra een sportheld of filmster heeft afgedaan verdwijnt de door hem of haar op de markt gebrachte geur ook al weer snel.

Het kost momenteel miljoenen om een parfum wereldwijd op de markt te lanceren maar de voordelen van het succes maken het dat wel waard. Een parfum is pas een klassieker als het tenminste één generatie succesvol blijft en meerdere modeveranderingen heeft doorstaan. Natuurlijk verkoopt parfum zich niet vanzelf en zit er momenteel een gigantische marketingindustrie achter. Een aantrekkelijk flesje (flacon) wordt als het belangrijkste gezien evenals de verpakking. Er zijn zelfs bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het uitdenken van flacons en verpakkingen. Een zich zelf respecterend bedrijf kan momenteel niet zonder reclame. Televisie en de pers zijn belangrijke middelen om de aandacht van de kopers te vestigen op de producten. Soms worden bij de lancering van een nieuwe naam (gratis) miljoenen geurstrookjes in de tijdschriften geplakt om de nieuwe geur onder de aandacht te brengen. Een parfum krijgt vaak extra glamour wanneer een beroemd fotomodel of een beroemde filmster zijn of haar gezicht aan het product "leent".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten